Szacuje się, że już ponad połowa wszystkich konsumentów na świecie wybiera sklepy internetowe zamiast tych stacjonarnych. Nic dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na przeniesienie biznesu do sieci. Jeśli też masz taki pomysł, to nie tylko musisz wprowadzić odpowiednią strategię sprzedażową, ale także wyróżnić się na tle konkurencji. W tym pomoże Ci profesjonalny wykonawca sklepu internetowego, ale jaki powinien on być?
DOŚWIADCZENIE I BOGATE PORTFOLIO
Pierwszą rzeczą, którą musisz wiedzieć o swoim potencjalnym partnerze, jest to, czy ma on wystarczające kompetencje, aby poradzić sobie z zadaniem stworzenia sklepu internetowego. Preferuje się, aby agencja dysponowała znaczną wiedzą fachową w zakresie projektów internetowych, najlepiej zrealizowanych w tej samej branży.
Dobre portfolio z ciekawymi przykładami jest niezbędnym elementem dalszej współpracy. Tylko dzięki temu będziesz w stanie ocenić, czy to, co ma Ci do zaproponowania wykonawca sklepu internetowego, w ogóle Cię interesuje. Na podstawie portfolio dowiesz się:
- Czy macie podobny gust?
- Czy preferujecie taki sam styl graficzny?
- Czy zgadzacie się co do stylu działania?
- Czy firma tworzyła już sklepy z Twojej branży?
- Czy Wasze wyobrażenia o stronie się pokrywają?
Każda profesjonalna firma tworząca sklepy internetowe musi dostarczyć wszelkich szczegółów technicznych dotyczących przyszłego projektu. Dowiedz się, jakich języków programowania używają, jakie platformy handlu elektronicznego są wg nich dobre, czego będą wymagać od Ciebie. Nie wahaj się zapytać swojego outsourcera o możliwości międzyplatformowe i inne szczegóły. Pozwól im pokazać zalety i słabe punkty różnych rozwiązań programistycznych, które zamierzają wykorzystać w projekcie.
KOMUNIKATYWNOŚĆ
Innym ważnym czynnikiem, o którym musisz pamiętać, jest właściwa interakcja z Twoim kontrahentem. Dialog między właścicielem sklepu internetowego i programistą musi być pełen szczegółów, a jednocześnie czytelny i zwyczajnie ludzki. Słaba i nieefektywna komunikacja spowoduje błędną interpretację ostatecznego celu biznesowego i nie przyniesie Ci żadnych zysków. Zdecyduj, jakimi kanałami zamierzasz się z komunikować, zobacz, jak szybko wykonawca odpowiada na Twoje wstępne zapytania. Jeśli na pierwszego maila musiałeś czekać tydzień, to odpuść sobie współpracę z taką firmą.
UMIEJĘTNOŚĆ BUDOWANIA RELACJI
Gdy będziesz mieć pewność co profesjonalizmu firmy i osiągniesz sukces w komunikacji, najwyższy czas ustanowić silne relacje biznesowe z daną agencją. Musisz pamiętać o tym, że „postawienie” sklepu to tylko początek Waszej współpracy. Najprawdopodobniej spędzisz z tymi ludźmi kilka następnych miesięcy lub lat, gdyż rozwój działalności online wymaga solidnego wsparcia technicznego i ciągłej konserwacji. Warto więc, by towarzyszyli Ci ludzie, których po prostu lubisz.
TERMINOWOŚĆ
Czas jest zdecydowanie jedną z najcenniejszych rzeczy w biznesie, szczególnie w e-commerce. Ustalając przedziały czasowe wokół zadań, które zamierzasz przekazać, zabezpieczysz się przed ewentualnymi niedociągnięciami. Zarówno Tobie, jak i wykonawcy, musi zależeć na tym, aby sklep internetowy został ukończony na czas i bez opóźnień w realizacji. Aby upewnić się, dana firma działa terminowo, możesz skontaktować się z ich poprzednimi klientami. Często informacje o terminowości umieszczone są w komentarzach w social mediach danego wykonawcy lub w wątkach na różnych forach.
MONITORUJ RUCH NA SWOJEJ STRONIE INTERNETOWEJ
Ważne jest również to, abyś sprawdzał, czy działania, które podejmujesz przynoszą efekty. Aby to zrobić możesz wykorzystać kilka narzędzi. Nawet najlepsi sprzedawcy internetowi muszą nieustannie wprowadzać innowacje, aby utrzymać wzrost sprzedaży. E-commerce rośnie jak nigdy dotąd, a liczba narzędzi monitorujących sieć również nie pozostaje w tyle. Istnieje także wiele rodzajów technologii, które można wykorzystać do obsługi handlu detalicznego online –od platform handlu elektronicznego, systemów płatności, do CRM, chat, SEO i innych narzędzi. Popularnymi narzędziami, które pomogą Ci w obsłudze klienta są m.in.:
- Brand24 – polskie narzędzie do monitorowania internetu oraz social media;
- SentiOne – narzędzie do monitorowania internetu oraz social media w różnych językach (26 dostępnych);
- Mention – aplikacja mobilna do monitorowania internetu oraz social media;
- BrandWatch – jedno z najskuteczniejszych i najbardziej rozwiniętych narzędzi do monitorowania ruchu i działań klientów, z którego korzystają największe firmy na świecie, takie jak Microsoft.