
Zastanawiasz się jak urządzić kino domowe? W jaki sprzęt wyposażyć pomieszczenie, aby goście poczuli się jak w prawdziwej sali kinowej? Z pewnością niezbędnym elementem jest ekran do projekcji. Profesjonalny ekran do projekcji sprawi, że od tej pory każdy obejrzany film będzie niezwykłym wydarzeniem.
Najwięksi fani ekranów do projekcji, nie wyobrażają sobie jak dotychczas oglądali filmy na niewielkim 50 calowym telewizorze. Cóż, szybko przyzwyczajamy się do dobrego. Jak więc wybrać ekran, abyśmy i my mogli dołączyć do miłośników „wielkiego” kina i to dosłownie?
ROZMIAR
Wielkość jest głównym, choć nie jedynym czynnikiem, dla którego decydujemy się na zakup ekranu. Zacznijmy od zmierzenia powierzchni ściany, na której zamierzamy umieścić ekran. W sieci, dostępne są kalkulatory, pozwalające na obliczenie maksymalnej wielkości, najlepszej ogniskowej obiektywu i odpowiedniej przekątnej. Warto skorzystać z tego narzędzia, bo choć nie odpowie na wszystkie pytania, to z pewnością ułatwi odpowiedź, na te podstawowe.
JASNOŚĆ
Jasność ekranu, (po kalibracji projektora) również powinna zwrócić naszą uwagę. Dokładnie sprawdzimy jak duży ekran zasili nasz projektor. Niezbyt rozsądny, byłby zakup sprzętu, który choć najlepszy, to nie dopasowany wzajemnie do siebie. Profesjonalny dobór ekranu i projektora pozwoli na maksymalne wykorzystanie ich wzajemnych możliwości, a tym samym unikniemy „gubienia” ważnych parametrów, takich jak jasność, wielkość czy proporcje.
Stosunek, czyli proporcje w trzech wariantach
- 16:9, znany wszystkim, występuje w telewizorach
- 40:1 (Constant Image Height), proporcje obrazu z szerokimi pasami góra -dół, w skrócie CiH
- 06:1 (Constant Image Area), ekran o takiej samej powierzchni przy proporcji obrazu 16:9 i 2.39:1, w skrócie CiA
Dotychczas najpopularniejszym i jednocześnie najtańszym rozwiązaniem było wybranie ekranu o proporcji 16:9. Jest on standardowym rozwiązaniem, spotykanym w większości mediów oraz grach. Produkcje kinowe, starsze jak i nowsze, oparte o 1.85:1 czy 2.39:1 (przypomnijmy, że pasy widzimy u góry i dole ekranu) nie sprawiają jakichkolwiek problemów z konfiguracją. Coraz większą popularnością, szczególnie wśród miłośników dziesiątej muzy, cieszą się ekrany o proporcji 2.40:1, gdzie szerokie pasy na górze i dole ekranu są niewidoczne. W rozwiązaniu Constant Image Height, filmy o innej proporcji niż 2.40:1 są zmniejszane do rozmiaru ekranu, tak aby cały był wypełniony. Constant Image Height ma wielu fanów, przeciwnicy zarzucają, iż projektor musi posiadać funkcję pamięci i położenia soczewki (lens memory), a ta dostępna jest w modelach z wyższej półki cenowej.
Trzeci opisywany format ekranu to 2.06:1 również wymaga projektora wyposażonego w funkcję pamięci soczewki. Constant Image Area ma taką samą powierzchnię zobrazowania przy formacie 16:9 jak i 2.40:1. Przy filmach kinowych mamy paski na górze i dole, ale nie tak szerokie jak przy 16:9 i po bokach jak przy wspomnianym 16:9, ale nie tak szerokie jak w Constant Image Height.
RODZAJ EKRANU
W przeciwieństwie do ekranów używanych w biznesie czy edukacji,, istotną rolę odgrywa sposób montażu i konstrukcja sprzętu. Na tym etapie konieczny jest wybór w jaki sposób i do czego będzie mocowany ekran.
W ofercie znajdziemy zarówno sprzęt ramowy, jak i zwijany / rozwijany elektrycznie, to drugie rozwiązanie jest spotykane najczęściej. Ekran ramowy jest niedrogi, zawsze gotowy do użytku, o odpowiednim napięciu tkaniny, wadą jest ilość miejsca jaką zajmuje oraz większe ryzyko zabrudzenia. Rozwijane ekrany, zaoszczędzą miejsce w salonie, nie zawsze są na widoku. Mogą być rozwijane manualnie lub elektrycznie, na przykład automatycznie przy włączeniu projektora. Ekran zwijany może w dwojaki sposób napisać tkaninę: poprzez belkę napinającą umieszczoną na dole lub za pomocą napinaczy po bokach. Ekrany z napinaczami umieszczonymi po obu stronach ekranu gwarantują stałe naprężenie i zapobiegają fałdowaniu, a to po dłuższym czasie wystąpi w sprzęcie bez napinaczy, znacznie obniżając estetykę.
Wybór sposobu montażu ekranu do projekcji jest w dużej mierze uzależniony od naszych możliwości lokalowych oraz wykończenia wnętrza. Ekrany mogą być montowane na ścianie lub do sufitu. W przypadku tego drugiego rozwiązania ważna jest wysokość pomieszczenia, aby uniknąć sytuacji w której będzie trzeba podnosić głowę wysoko do góry, co jest bardzo niekomfortowe. W takiej sytuacji należy zastosować górny czarny TOP, czyli szeroki pas będący optycznym obniżeniem ekranu. Pamiętając podstawy fizyki (kąt padania jest równy kątowi odbicia), należy uwzględnić położenie projektora względem ekranu. Idealnie gdy projektor jest wyśrodkowany w poziomie względem ekranu, a środek ekranu jest na wysokości wzroku lub nieco wyżej.
POZOSTAŁE CECHY
W ofercie znajdziemy wiele wariantów sterowania ekranem– z przełącznika sieciowego, pilota radiowego, pilota na podczerwień czy też za pomocą zintegrowanego systemu sterowania. Tu warto kierować się względami praktycznymi a nie modą.
Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę to: Czy seanse będą odbywać się w pomieszczeniu zaciemnionym? Czy za ekranem jest źródło światła? Jeżeli tak, wybierzmy ekran z czarnym tyłem. Pozwoli on, prawie w stu procentach, wyeliminować przenikanie światła w obie strony.
PODSUMOWANIE
Do najistotniejszych pytań jakie należy zadać, przed zakupem ekranu do projekcji, należą: maksymalna wielkość ekranu, sposób i rodzaj jego montażu, możliwość zintegrowania z dowolnym projektorem. Należy też uwzględnić pomieszczenie w jakim mają odbywać się projekcje, jego zaciemnienie i akustykę. Tylko właściwy dobór wszystkich komponentów pozwoli cieszyć się prawdziwą ucztą kinową w zaciszu własnego domu.