WYBIERZ ODPOWIEDNI PLAN HOSTINGOWY
Pierwszym krokiem w poprawnej optymalizacji witryny jest wybór odpowiedniego planu hostingowego. Jeśli Twój serwer „działa na korbkę” i potrzebuje lat, aby przetwarzać żądania HTTP, to nawet najlepiej skomponowana strona nie wyświetli się na nim szybko.
Aplikacje, na których sprawdzisz wydajność strony, poinformują Cię o dokładnym czasie reakcji serwera. Skontroluj nie tylko swoją witrynę, ale również i te konkurencyjne – niekiedy różnice mogą być kolosalne!
UŻYWAJ NIESKOMPLIKOWANEGO MOTYWU WORDPRESSA
Projekt, który został źle zakodowany, po prostu zaśmieci Twoją stronę. Często zdarza się, że niektóre motywy WordPressa mają rozmiar kilku megabajtów. Przeważnie nie wyróżniają się one niczym szczególnym, a mogą opóźnić włączenie strony o kilka sekund.
Wybierz projekt, który został zoptymalizowany pod kątem komputerów stacjonarnych, tabletów i urządzeń mobilnych – pamiętaj, że wyszukiwarki faworyzują responsywne projekty.
MONITORUJ SWOJE WTYCZKI
Zanim zainstalujesz jakąkolwiek wtyczkę na swojej witrynie, zadaj sobie pytanie „Czy ta wtyczka naprawdę jest mi potrzebna do szczęścia?”. Te dodatki są bowiem jedną z największych przyczyn powolności witryn WordPress.
Niektóre wtyczki są znane z tego, że powodują powolne działanie stron internetowych. Odpowiada za to m.in.:
- źle napisany kod,
- potrzeba połączenia z zewnętrznymi serwerami,
- wymóg aktualizacji,
- zbieranie danych.
OPRÓŻNIJ KOSZ
WordPress 2.9 wprowadził system kosza i dopiero w nim treść może zostać przywrócona lub usunięta na stałe. Jest to skuteczne rozwiązanie odporne na awarie, które pomaga odzyskać wszystko, co zostało usunięte przez przypadek. Jednak kosz może zajmować dużo niepotrzebnego miejsca w bazie danych Twojej witryny, a to tylko spowalnia jej ładowanie.
Uwaga! Domyślnie WordPress automatycznie usuwa kosz po trzydziestu dniach. Można to zmniejszyć, modyfikując plik wp-config.php.
ZREDUKUJ ILOŚĆ NIEPOTRZEBNEJ TREŚCI
To nie tylko śmieci mogą niepotrzebnie zwiększać rozmiar bazy danych. Wszystkie typy postów wypełniają stronę danymi. Dlatego ważne jest, aby regularnie usuwać komentarze spamowe, robocze wersje postów, szkice, stare i nieaktualne wpisy.
ZOPTYMALIZUJ ZDJĘCIA
Obrazy mogą pomóc w rozbijaniu długich fragmentów tekstu i zachęcają do udostępniania artykułów w mediach społecznościowych. Zajmują jednak o wiele więcej miejsca niż sam tekst, w związku z tym ładowanie stron zawierających masę obrazów przeważnie zajmuje dużo czasu.
Dlatego w najlepszym interesie jest przygotowanie zdjęć przed przesłaniem ich na stronę. Większość aplikacji do edycji zdjęć, takich jak Photoshop, pozwala to zrobić za pomocą odpowiednich opcji. Warto też przyjrzeć się wtyczkom do optymalizacji zdjęć, które zostały już przesłane na stronę.
DOBIERZ ODPOWIEDNIE REKLAMY
Bądź świadomy rodzaju reklam, które pojawiają się na Twojej stronie. Najskuteczniejszym sposobem promowania produktu lub usługi na witrynie z perspektywy wydajności, jest bezpośrednie połączenie ze stroną za pomocą zoptymalizowanego obrazu.
Dodanie reklam z zewnętrznych sieci reklamowych może wydłużyć czas ładowania z powodu połączeń wykonanych na innych serwerach. Nawet zlokalizowane skrypty śledzenia reklam mogą zaszkodzić wydajności. Nie musisz jednak rezygnować z dochodu, jeśli zoptymalizujesz wszystkie pozostałe obszary projektu strony internetowej, kilka dodatkowych odnośników nie będzie zbyt szkodliwe.